W dniach 20-27 listopada 2016 12-osobowa grupa uczniów naszej szkoły pod przewodnictwem Pani Elżbiety Wójcickiej gościła w Citta di Castello  we Włoszech na zaproszenie tamtejszej szkoły Liceo Statale „Plinio il Giovane”. To był pierwszy moduł realizacji projektu wymiany kulturowej realizowany pomiędzy naszymi szkołami. Projekt został przygotowany przez Panią Elżbietę Wójcicką i Panią Cristinę Bani ze szkoły włoskiej.

Do wyjazdu przygotowaliśmy się solidnie zapoznając się najpierw z grupą włoską z pomocą poczty elektronicznej i ćwicząc komunikację w języku angielskim. Do Włoch polecieliśmy samolotem Raynar z Wrocławia do Bolonii, a następnie autokarem przejechaliśmy 250 km do Citta di Castello w Umbtii. Powitanie w szkole włoskiej w niedzielny wieczór było niezwykle serdeczne przy obficie zastawionym stole włoskich przekąsek. Oficjalnie przywitała nas pani Dyrektor Liceo, Panią Evą Bambagiotti wraz z grupą nauczycieli, uczniów i rodziców przyjmujących nas do swoich domów.

Kolejne dni wymiany spędzaliśmy realizując przygotowany program. W poniedziałek zostaliśmy oprowadzeni po szkole, a następnie zwiedzaliśmy samo miasto Citta di Castello, które jest nazywane „wrotami Umbrii”, po którym przewodnikami byli nasi uczniowie-gospodarze i ich nauczyciele.

We wtorek autokarem pojechaliśmy do Florencji i cały dzień zwiedzaliśmy stolicę Toskanii z jej przepięknymi zabytkami – patrzyliśmy na Florencję z wysokości wieży katedralnej i słynnej kopuły Il Duomo. Urzekły nas freski Giotta i niezwykła atmosfera na Piazza del Popolo z centralnie usytuowanym posągiem Dawida mistrza Michała Anioła.

W środę kolejne emocje czekały nas na wycieczce do Perugii – stolicy regionu Umbrii. Niezwykłe pozostałości po Etruskach i starożytnych budowlach Rzymian dopełniły widoki Umbrii z wielu tarasów widokowych, gdyż miasto umieszczone jest na rozległym wzgórzu. To właśnie z Perugii widzieliśmy po raz pierwszy Asyż, który był celem wycieczki czwartkowej.

Miasto św. Franciszka witało nas przepięknym jesiennym słońcem i malowniczymi widokami umbryjskich miasteczek. W Asyżu zwiedziliśmy Bazylikę Św. Franciszka, kościół św. Klary oraz Zamek-Muzeum Średniowiecznej Umbrii. Nasi włoscy rówieśnicy z dumą opowiadali nam o swojej umbryjskiej historii i tradycji, a my z przyjemnością doświadczaliśmy historii znanej nam dotąd jedynie z podręczników i lekcji historii.

W piątek wspólnie z włoskimi uczniami tworzyliśmy prezentację dotyczącą osiągnięć Włochów w różnych dziedzinach kultury i gospodarki. Był to czas wspólnej pracy, dyskusji i porównywania form edukacyjnych w naszych krajach i szkołach.

Nasz pobyt włoski podsumowaliśmy na warsztatach w sobotę. Był to też czas wzajemnych podziękowań i planowania dalszych etapów projektu, w tym przyjazdu grupy włoskiej do Polski, z tygodniową wizytą w naszej szkole. Na zakończenie zostaliśmy obdarowani pamiątkowymi upominkami w formie różnych gadżetów.

W niedzielę bardzo wczesnym rankiem opuściliśmy gościnne Citta di Castello i autokarem udaliśmy się na lotnisko w Bolonii, by stamtąd samolotem linii Raynar przylecieć po południu do Wrocławia.

Był to pełen pięknych wrażeń i bardzo edukacyjnie  wypełniony tydzień, podczas którego pełniliśmy rolę ambasadorów naszej szkoły, Wrocławia i Polski.