W dniu 17 marca 2022r. uczniowie z klasy 2 dt wraz nauczycielem uczestniczyli w wycieczce zawodoznawczej na lotnisko w Szymanowie. Szymanów nieprzerwanie od 1983 roku organizuje imprezy oraz zawody lotnicze. Fani szybowców i nie tylko mogą codziennie uczestniczyć w życiu lotniska i spędzać z „pasjonatami lotów” swój wolny czas. Aeroklub Wrocławski podjął się zorganizowania całego cyklu imprez sportowych – od kilku zawodów w randze Mistrzostw Polski, po zawody rangi światowej, The World Games. Stowarzyszenie Aeroklubu Wrocławskiego nie było początkowo związane z Szymanowem. Zostało założone w 1945 roku i aktywność lotniczą prowadziło na Wrocławskim Gądowie.
Obecnie lotnisko Szymanów jest ważnym ośrodkiem szkoleniowym i dydaktycznym a niezbędne zaplecze i infrastruktura pozwalają na rozpoczęcie kariery lotniczej. Patronem Aeroklubu jest pułkownik pilot Bolesław Orliński – polski pilot wojskowy, sportowy oraz doświadczalny, który został odznaczony srebrnym krzyżem orderu wojennego Virtuti Militari.
Pierwszym punktem naszej wycieczki było zapoznanie się i możliwość zasiadania za sterami samolotów turystycznych, szkolno-treningowych , rolniczych oraz pożarniczych.
Szczególną uwagę uczniów przykuł polski, dwumiejscowy, dolnopłat AERO AT-3. Kolejną maszyną był kultowy, dwumiejscowy samolot szkoleniowy Cessna 150. Swoją popularność zdobył za sprawą prostej i wytrzymałej budowy, łatwości pilotażu, a co za tym idzie bezpiecznej eksploatacji. Następny samolot, który wzbudził nasze zainteresowanie to jednosilnikowy, francuski samolot Socata Rallye 180TS. Samolot ten jest czteroosobowy i pełni funkcję turystycznego oraz szkolno-treningowy. Silnik o mocy 180km umożliwia wykorzystywanie samolotu do holowania szybowców. Za sprawą ponad pięciogodzinnego zasięgu sprawdza się również świetnie na dłuższe wyprawy jako samolot turystyczny. Kolejna maszyna którą mogliśmy zwiedzić to włoski samolot Tecnam P2008JC. Ten dwumiejscowy, jednosilnikowy górnopłat dzięki połączeniu tradycyjnych metalowych elementów z kompozytami węglowymi charakteryzuje się wyjątkowo dobrymi własnościami aerodynamicznymi. Zasięg wynoszący ponad 1200km pozwala na podróż z Wrocławia nad morze i z powrotem bez potrzeby dotankowania.
Po zwiedzeniu hangaru mieliśmy okazję poznać ,,wyciągarkę” oraz znany nam z terenu szkoły samolot An-2 Antonow. Innym ciekawym okazem był samolot gaśniczy M18-B „Dromader”, który zabiera jednorazowo 1800 litrów wody ale często wykorzystywany jest nie do gaszenia a do rozrzucania szczepionki przeciw wściekliźnie nad lasami. Następnym punktem naszej wycieczki była rozmowa na temat szkoleń w sali wykładowej. Otrzymaliśmy szereg informacji. Dowiedzieliśmy się, że przed rozpoczęciem szkolenia praktycznego do licencji PPL(A) oraz SPL wymagane jest ukończenie szkolenia teoretycznego. Aeroklub Wrocławski organizuje takie szkolenia teoretyczne raz w roku, które odbywa się w trybie weekendowym.
Szkolenie szybowcowe jest zazwyczaj pierwszym krokiem na drodze do kariery lotniczej i przygotowaniem do szkolenia na samolotach czy śmigłowcach. Szybownictwo istnieje także jako samodzielna dyscyplina sportowa. Licencja pilota szybowcowego SPL uprawnia do samodzielnego wykonywania lotów szybowcowych. Mieliśmy okazję zapoznać się z licencją na pilota turystycznego upoważniającą do wykonywania lotów niekomercyjnych na samolotach jednosilnikowych. Szkolenie prowadzone jest przez doświadczoną kadrę instruktorów, którzy pomogą uzyskać umiejętności potrzebne do bezpiecznego pilotowania samolotów oraz wypracowania odpowiednich nawyków.
Dzięki uprzejmości pana Leszka Wlazło –p.o. Dyrektora Aeroklubu Wrocławskiego poznaliśmy tajniki pilotażu oraz rekordy szybowcowe związane z długością lotu oraz sportowe osiągnięcia Polaków. W trakcie spotkania uznani instruktorzy z Aeroklubu Wrocławskiego towarzyszyli nam w drodze do wszystkich maszyn, gdzie mogliśmy uzyskać szczegółowe wyjaśnienia na temat pracy poszczególnych urządzeń oraz stosowanych technik i podniebnych akrobacji.
Przygotowała Anna Jurga