13 października klasa 2ct wraz z opiekunami, Cezariuszem Markiewiczem i Michałem Suszczewiczem, wybrała się na wycieczkę integracyjno-popularnonaukową szlakami okolic Sobótki i góry Ślęży. Celem wyprawy było poznanie przez uczestników ciekawostek dotyczących historii i geologii oraz prześledzenie krajobrazów roztaczających się z najwyższego szczytu Przedgórza Sudeckiego. Zobaczyliśmy również starożytne rzeźby z piaskowca: niedźwiedź i panna z rybą. Uczniowie OPW mieli okazję zobaczyć również przemianę przyrody, która szykuje się do zimowego spoczynku oraz praktycznego sprawdzenia swoich umiejętności surivalowych w terenie. Po trudzie wędrówki oraz wykonaniu zadań w terenie, cała grupa, pełna pozytywnej energii, wróciła do Wrocławia.
Relację przygotowali: Michał Suszczewicz i Cezariusz Markiewicz
Dzisiaj w czwartek /12. października/ byliśmy w Hamburgu, największym mieście portowym w Niemczech. Cały dzień atrakcji: wizyta w synagodze, podziwianie portu z tarasu opery, rejs statkiem i shopping w centrum miasta.

W środę 11. października byliśmy w Bremerhafen, drugim co do wielkości porcie Niemiec i jednym z największych portów w Europie.
Zwiedziliśmy niesamowitą wystawę w Muzeum emigrantów i imigrantów, dzięki której można było przenieść się w przeszłość i prześledzić losy wielu Europejczyków, którzy w XIX i XX wieku wyruszali z Bremy statkiem w świat, by zapewnić sobie lepszą przyszłość.
Mieliśmy też okazję wsiąść do u-boota.
W poniedziałek /09.10.2023 /rozpoczęła się nasza kolejna wymiana polsko – niemiecka z zaprzyjaźnioną szkoła w Osterholz-Scharmbeck koło Bremy. Przed nami moc atrakcji. Spotkania – wspomnienia z pobytu w Polsce – zwiedzanie i zdobywanie nowych umiejętności językowych.
Za nami uroczysta kolacja w szkole. Animacje językowe. I zwiedzanie Bremy.

Szanowni Państwo Dyrektorzy, Nauczyciele i Rodzice!
W związku z zapytaniami i wątpliwościami dotyczącymi prac domowych zadawanych uczniom i ich oceniania oraz zasad poprawiania przez uczniów niesatysfakcjonujących ocen informuję, że:
- Kwestie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy
w szkołach publicznych regulują:
– Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 900 z późn. zm.)
– Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2230 z późn. zm.)
– Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 373 z późn. zm.)
- Formy pracy uczniów i zasady ich oceniania określa statut szkoły. Jest on uchwalany przez Radę Szkoły (społeczny organ szkoły złożony w równych częściach przez nauczycieli, uczniów i rodziców), a w przypadku jej braku przez Radę Pedagogiczną.
- Zadawanie i ocenianie prac domowych przez nauczycieli jest legalne. Zgodne z przepisami prawa oświatowego szkoły w swoich statutach szczegółowo regulują kwestie zadawania i oceniania prac domowych. Określają także sposób i termin poprawiania ocen niesatysfakcjonujących uczniów (w tym zwłaszcza ocen niedostatecznych), liczbę podejść do poprawy i wagę nowej oceny.
- W opinii Rzecznika Praw Dziecka wyrażonej w dniu 8 stycznia 2020 r. praca domowa pełni ważne funkcje dydaktyczne, utrwala wiadomości zdobyte podczas zajęć w szkole, rozwija inicjatywę ucznia, kształci samodzielność myślenia i działania. To trafna opinia, wszak – jak mawiali starożytni Rzymianie – repetitio est mater studiorum – powtarzanie jest matką wiedzy. Rzecz jasna zadawanie prac domowych powinno być celowe, przemyślane i dostosowane
do indywidualnych potrzeb ucznia. Prace domowe nie mogą nadmiernie obciążać ucznia, który po zajęciach dydaktycznych w szkole powinien mieć czas na odpoczynek, zabawę, uczestnictwo w życiu rodzinnym, spotkania
z rówieśnikami, a także rozwijanie własnych zainteresowań.
- To nauczyciel w sposób najbardziej wiarygodny i kompetentny może ocenić indywidualne potrzeby swojego ucznia. W przypadku odczucia, że uczeń jest przeciążony pracami domowymi można zgłosić problem nauczycielowi danego przedmiotu, w dalszej kolejności wychowawcy i dyrektorowi szkoły, który sprawuje w szkole nadzór pedagogiczny. Nie ma takiego problemu, którego nie dałoby się rozwiązać we wspólnocie szkolnej w spokojnej, merytorycznej rozmowie.
- Roztropnie zadawane prace domowe dobrze służą rozwojowi ucznia. Uczą też obowiązkowości i odpowiedzialności. To ważne, bo misją szkoły jest nie tylko uczyć, ale i wychowywać młode pokolenie. Traktując uczniów z szacunkiem
i serdecznie warto nakładać obowiązki i wysoko trzymać porzeczkę wymagań. Takie przecież będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie.
Z poważaniem pozostaję
Roman Kowalczyk
Dolnośląski Kurator Oświaty
Uczniowie klas 4bt i 4dt wraz z opiekunami, Izabellą Garbacz i Urszulą Misiek, zwiedziła były nazistowski obóz zagłady, Auschwitz-Birkenau. Uczniowie klas czwartych zostali oprowadzeni po Miejscu Pamięci i Muzeum.
W Auschwitz I uczestnicy rozpoczęli zwiedzanie od słynnej bramy wejściowej z napisem „Arbeit macht frei”, przewodniczka opowiedziała o tragicznej historii miejsca i ludzi. Młodzież miała możliwość zwiedzenia m.in. baraków więźniarskich, Bloku 11, zwanego Blokiem Śmierci, bloków z ekspozycją zagłady, zrekonstruowanej komory gazowej i krematorium I. To wyjątkowe doświadczenie, które pogłębia wiedzę młodych ludzi o genezie obozu, warunkach życia i pracy więźniów, a także zbrodni ludobójstwa dokonanej na Żydach, Polakach, Romach – i wielu innych narodowościach okupowanej Europy. W Auschwitz II – Birkenau młodzież zwiedziła miejsca znane z opowiadań oświęcimskich Tadeusza Borowskiego: „Zobaczyliśmy m.in. owianą grozą rampę kolejową, na której wyładowywano transporty więźniów i dokonywano selekcji (piekło rampy opisał właśnie Borowski w opowiadaniu „Proszę państwa do gazu…”)”.