Wszystkim Dzieciom, tym młodszym i tym starszym
życzymy, żebyście nigdy nie zatracili w sobie tego,
co najlepsze w życiu:
radości, spontaniczności i uśmiechu.
Niech przyświeca Wam maksyma z grafiki:
„Nie bój się powoli rosnąć,
Bój się tylko stać w miejscu.”
Fundacja Zwolnieni z Teorii to instytucja, która od ośmiu lat opracowuje ranking szkół średnich, wspierających uczniów w zaangażowanych w przedsięwzięcia kształtujące kompetencje przyszłości 4K(krytyczne myślenie, kreatywność, komunikacja i kooperacja). Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii stara się uhonorować zasługi szkół, które zauważają wartość w pozyskiwaniu praktycznych umiejętności obok wiedzy z podręczników, dając młodzieży przestrzeń do działania społecznego. Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii obejmuje w tym roku aż 371 szkół z całej Polski. Dyrekcje najlepszych szkół otrzymały dyplomy 19 maja podczas uroczystej prezentacji wyników.
W dniu 12 czerwca klasa 2 dt odbyła wycieczkę zawodoznawczą wraz z nauczycielem Anną Jurgą w nowym zakładzie Siemensa mieszczącym się w podwrocławskiej miejscowości Mirków, w gminie Długołęka w ramach parku logistycznego MLP Wrocław.
Wycieczka rozpoczęła się krótką ogólną prezentacją fabryki firmy Siemens oraz szkoleniem z BHP. Następnie uczniowie zapoznali się z normami jakościowymi obowiązującymi podczas produkcji oraz z systemem zarządzania jakością. Po rozpoznaniu zagadnień związanych z jakością i polityką firmy uczestnicy mogli zwiedzić zakład produkujący wysokiej klasy szafy sterownicze dla przemysłu 4.0. Uczniowie zapoznali się z ich budową i zastosowaniem. Odpowiednio skonfigurowana szafa to mózg cyfrowej fabryki. Steruje jej całą pracą oraz zarządza liniami produkcyjnymi. Bez niej nie może funkcjonować żadna zautomatyzowana jednostka. Wraz z postępującą automatyzacją przemysłu zapotrzebowanie na szafy stale rośnie. Ich brak, awaria lub nieodpowiedni projekt potrafią zahamować prace fabryki na długie tygodnie. Wymusza to konieczność szybkiej rozbudowy potencjału produkcyjnego, rozproszenia produkcji i lokowania jej blisko użytkownika końcowego. W Polsce produkowane są w co raz to większych ilościach, co znacząco wpłynie na rozwój krajowego przemysłu 4.0.
W dalszej części wycieczki uczestnicy zapoznali się z działaniem logistyki wraz z kluczowymi elementami funkcjonowania poszczególnych działów. Kolejnym punktem spotkania było zapoznanie z działaniem procesów produkcyjnych ze szczegółowym omówieniem produkcji szaf sterowniczych na przykładzie gotowych produktów. Szczególnie wszystkich uczniów zainteresował proces przyjęcia towaru i weryfikacji pod kątem oczekujących zamówień.
Uczniowie w czasie wizyty studyjnej mogli zapoznać się ze sposobem organizacji procesu produkcyjnego, stosowanymi usprawnieniami produkcyjnymi, gospodarką magazynową, sposobem przyjmowania dostaw i ich dysponowania na produkcję, organizacją procesu produkcyjnego, znakowaniem materiałów i surowców, sposobem kontroli wyrobów gotowych oraz wykorzystywanymi urządzeniami w produkcji a także infrastrukturą wewnętrzną. Ponadto uczniowie mogli się przekonać jak ważna jest dokładność i solidność wykonywania pracy na każdym etapie całego procesu produkcyjnego oraz praca zespołowa.
Zwieńczeniem wycieczki był konkurs z nagrodami przygotowany specjalnie dla uczestników wycieczki, co było sporym zaskoczeniem i miłym pożegnaniem.
Wycieczka była niezwykle ciekawą lekcją w terenie, możliwością zdobycia praktycznego doświadczenia zawodowego oraz okazją do zdobycia ciekawych informacji z zakresu organizacji procesu produkcyjnego.
Przygotowała: Anna Jurga
W dniu 26 maja klasa 2 dt zrealizowała lekcje geografii w terenie. Zajęcia odbyły się w dolinie Widawy na wysokości Zgorzeliska, gdzie uczniowie wykonując ćwiczenia w grupach, analizowali pierwotny kierunek płynięcia rzeki, obserwowali procesy brzegowe oraz oglądali osady rzeczne, pobierali próbki wody i gleby, szukali roślin charakterystycznych dla strefy brzegowej rzek w Polsce.
Poniżej fotorelacja – zdj. M. Kosiara.

W dniu 12 kwietnia 2022r. uczestniczyliśmy – uczniowie z klasy 3 dtp wraz nauczycielem w wycieczce zawodoznawczej. Poznawaliśmy Port Lotniczy Wrocław im. Mikołaja Kopernika, który jest międzynarodowym port lotniczy położonym na terenie miasta Wrocławia, na osiedlu Strachowice. Na początku spotkania zostaliśmy zaopatrzeni w kamizelki odblaskowe oraz niezbędną wiedzę związaną z zasadami bezpieczeństwa. Otrzymaliśmy również sporą dawkę informacji na temat lotniska. I tak dowiedzieliśmy się, iż zarówno pod względem liczby odprawianych pasażerów jak i pod względem ilości operacji lotniczych znajduje się na 4-tym miejscu w Polsce. Wrocławski port lotniczy jest obecnie obsługiwany przez 10 regularnych linii lotniczych a w okresie letnim obsługuje szereg połączeń czarterowych. Obecnie terminal lotniczy ( budynek) posiada jedną z największych kubatur w Polsce a na 4 poziomach (w tym jednym podziemnym) znajduje się: 8 stanowisk kontroli bezpieczeństwa, 22 stanowiska odprawy biletowo-bagażowej, sale konferencyjne oraz kaplice.
Podczas wycieczki mieliśmy okazję poznać specyfikę poszczególnych stanowisk pracy oraz organizację pracy lotniska. Krok po kroku przeszliśmy procedury dotyczące obsługi wylatujących pasażerów oraz drogi ich bagażu. Byliśmy poddani kontroli bezpieczeństwa identycznej, jak pracownicy lotniska przychodzący na swoją zmianę na ukrytym dla pasażerów, podziemnym poziomie.
Następnie obserwowaliśmy startujące i lądujące samoloty oraz pracy koordynatorów ruchu naziemnego, czyli jednych z najbardziej charakterystycznych pracowników wrocławskiego lotniska. Można ich rozpoznać po żółtym kombinezonie. Najczęściej mówi się o nich „marszałkowie”, ale popularnym określeniem jest również „follow me”, od takiego samego zwrotu na kamizelkach i samochodach.
Kolejnym punktem wycieczki było spotkanie uczniów z psem pracującym na lotnisku ale niestety pilne zadanie uniemożliwiło nam bliższe zapoznanie z tym nietypowym pracownikiem. Następnie odbyliśmy wizytę w strażnicy Lotniskowej Straży Pożarnej wyposażonej w sprzęt i samochody przystosowane do obsługi statków powietrznych. Kapitan straży przyjął nas bardzo serdecznie, a chętni uczniowie mogli „gasić pożar” i obserwować różne strumienie wody. Mieliśmy możliwość obserwowania przygotowania do wyjazdu jednego z największych pojazdów, który jest na wyposażeniu jednostki. Dowiedzieliśmy się, iż sprzęt i wyposażenie straży na lotnisku jest znacząco różniący się od typowych jednostek straży. Przede wszystkim są zupełnie inne – ogromne samochody, które wyspecjalizowane są do rozcinania i gaszenia samolotów. Jednak sama praca strażaka jest taka jak wszędzie, to przede niesienie pomocy oraz ratowanie ludzkiego życia i zdrowia. Otrzymaliśmy również sporą dawkę wiedzy o funkcjonowaniu straży na lotnisku i taktyce jej działań, a także na temat kwalifikacji i umiejętności dla tego zawodu oraz warunków rekrutacji.
Zwieńczeniem dnia, a zarazem ostatnim punktem wycieczki było obserwowanie z płyty lotniska przebiegu obsługi rampy podczas lądowania i startu samolotu rejsowego linii Ryanair.
Wizyta na lotnisku dała nam wyobrażenie o pracy w obsłudze naziemnej, obsłudze podróżnych oraz innych miejscach na co dzień niedostępnych dla podróżujących.
Przygotowała – Anna Jurga